Tot ce trebuie sa stiti despre supapa PCV
Probabil ca odata cu trecerea timpului ati auzit discutandu-se despre supapa PCV a unui
motor pe benzina sau pe gaz, insa exista posibilitatea sa nu fi auzit si cat de importanta este aceasta mica componenta in ceea ce priveste
motorul.
De regula, cu probleme ale supapei PCV se confrunta soferii care detin masini cu motoare pe benzina, iar supapele sunt construite din furtune de plastic care dispun de un resort interior.
Este firesc ca aceste supape sa cedeze de la un anumit timp, pentru ca orice material plastic care este montat intr-un loc cu temperaturi ridicate, cedeaza de la un anumit moment dat.
Ei bine, in cele ce urmeaza in acest articol veti afla mai multe detalii despre supapa PCV si veti descoperi si care sunt semnele clare ale faptului ca supapa PCV este defecta sau ca urmeaza sa se defecteze.
Martor motor aprins (Check-Engine)
Una dintre cele mai des intalnite probleme atunci cand vine vorba despre defectarea supapei PCV este caracterizata de aprinderea martorului motor in tabloul de bord al masinii.
Atunci cand in bord se aprinde martorul, este clar faptul ca in modului de comanda al motorului a fost stocat un cod de eroare, iar pentru depistarea acestuia este necesara utilizarea scanerului OBD2. Exista insa si masini vechi care nu au computer de bord, si care nu vor afisa acest simptom.
Ralanti ridicat
Dat fiind faptul ca supapa PCV are rolul de a controla fluxul de aer cuprins intre carter si galeria de admisie, in conditiile in care aceasta este defecta, pot exista aceleasi simptome precum atunci cand se scurge aerul de admisie, ceea ce duce la cresterea turatiei de ralanti in gol. In cazul in care intampinati asemenea simptome, este necesar sa verificati mai intai de toate supapa PCV.
Amestec prea bogat
Din cauza detaliilor amintite anterior, trebuie precizat ca o supapa PCV poate prezenta aceleasi simptome precum scurgerea de admisie, asa ca amestecul de aer-combustibil se poate insela. De cele mai multe ori amestecul de aer-combustibil poate deveni mai slab decat este necesar.
Rateuri
Din cauza faptului ca se poate ajunge la un amestec necorespunzator din cauza supapei PCV stricate, se pot simti rateuri in momentul in care masina este la ralanti, sau in timpul accelerarii.
In cazul unui amestec mai slab decat este necesar, cilindrii nu se aprind corect, iar din aceasta cauza se ajunge la rateuri, pe cand daca amestecul este prea bogat se poate opri scanteia cu combustibil, asa ca acesta este iarasi un motiv pentru care rateurile isi pot face aparitia.
Accelerare greoaie
Tot datorita unui amestec necorespunzator, se poate simti o accelerare mai grea a masinii atat la turatii scazute cat si la turatii ridicate.
De cele mai multe ori nu se simte supapa PCV rupta la turatii mari, dar la turatii in gol se simte bine, insa aici depinde totul foarte mult si de designul acesteia.
Consum crescut de ulei si scurgeri de ulei
In conditiile in care supapa PCV sau furtunurile sunt blocate din cauza umiditatii se ajunge la o presiune mare in camera motorului, ceea ce va cauza impingerea in sus in cilindri, si iesirea prin garnituri.
In conditiile in care observati vreodata scurgeri mari de ulei si un consum al uleiului de motor, este necesar sa verificati supapa PCV dar si furtunurile, pentru a depista daca acestea nu cumva sunt blocate.
Fum alb-negru-albastru pe toba de esapament
In conditiile in care supapa PCV sau furtunurile sunt blocate, in camerele de combustie va ajunge uleiul impins de cartere, motiv pentru care va arde uleiul inauntrul motorului. Va fi afectata in aceste conditii si iesirea prin toba de esapament, astfel ca fumul rezultat va fi unul albastru.
In conditiile in care supapa PCV este stricata si provoaca un amestec slab sau un amestec bogat la motor, se poate obtine un fum negru eliminat de esapamentul masinii sau chiar un fum alb, in functie de tipul amestecului pe care il are motorul masinii.
Ca si concluzie pentru acest subpunct putem spune ca in conditiile in care fumul are o culoare dintre cele trei mentionate anterior, trebuie sa verificati cat mai rapid supapa PCV.